Sestry Rammsteinovy
Jsou to ostré texty, ale není to punk. Jsou to dvě akustické kytary, ale není to folk. Co je to? Karolina Kamberská a Lucie Steinhauserová, Sestry Steinovy. „Ženský protipól Simona a Garfunkela,“ psali na jejich plakátech v Popradě. „Trochu dámy, trochu skály,“ výstižně použil hudební recenzent slova jedné z jejich písní. Objevují se i další charakteristiky, z nichž některé sestry na svých koncertech pobaveně komentují („dívčí křesťanské folkové duo – cha cha, nic z toho už pořádně není pravda“). Posluchače mimo éter napadnou i jiná připodobnění. Divoženky. Jezinky. Čarodějky, které vás uhranou a vytančí duši z těla, jak ostatně samy zpívají. A o čem zpívají?
Autorkou všech textů a hudby je starší ze
sester, Karolina. Interpretační podíl obou je však
stejný a role naprosto rovnocenné, proto se
domnívám, že můžeme hovořit o textech
„jejich“ (Sester Steinových), nikoli jen
„jejích“ (Karolininých).
Vycházejí zhruba ze tří základních
tematických okruhů: partnerské vztahy a rodina, vztah k
Bohu a obecněji otázka svobody člověka. Přičemž se tato
témata zcela přirozeně často protínají a jejich
ztvárnění provázejí další
rysy – důraz na sepětí s přírodou, inspirace
lidovou tvorbou aj. Typické je také po jazykové
stránce užívání druhé osoby
jednotného čísla (píseň má často formu
vnitřního monologu) a jednoznačné upřednostnění
obecné češtiny. Spisovné tvary či koncovky najdeme
výjimečně a spíše tam, kde lze obsah chápat
ironicky (srov. obecně české „za kačku koupim ti pytlíček višní“ s následujícím veršem „to aby na mě byl mužíček pyšný“ v písni Svatební).
Obecná čeština je pro Sestry mateřským jazykem,
vyjadřují se jím nejspontánněji a její
omezení by ochudilo bezprostřednost sdělení.
Vztah žen k mužům v písních Sester Steinových
má mnoho podob. Muž zde vystupuje jako milující i
jako zraňující, v každém případě jako
nezbytná součást života. Totéž platí
ještě silněji o rodině. V temné, dramatické
písni Půlnoci horečná žena přemítá: „Ty
mý dítě, seš můj život / a má koule u
nohy…“, „Tys můj milej, výhra má / a
mý nejtěžší závaží…“
Rodinu chápe jako nejcennější dar, který ji
ale zároveň souží a svazuje. Právě půlnoc tyto
pochybnosti symbolizuje, žena se chce od své slabosti oprostit („Půlnoci
horečná / půlnoci černá / přestaň mě lovit / nech
mý nohy chodit / ať zůstanu svý cestě věrná“) a nakonec se jí to podaří („skočila bych do Vltavy / kdybych od vás odešla“).
Očima ženy sledujeme problematiku rozchodu (Krajina šera) i usmiřování (Polední mír).
Protagonistka – častěji v podřízené nežli
dominantní pozici – se s milostnými
zklamáními vyrovnává různě. Ironií a
jízlivostí: „Nikdy nebudu dost skvělá / pro tebe“ (píseň Vinná – nevinná), „Nemusíš volat hasiče / já už jsem vyhasla / lásko“ (píseň V pořádku), ale také tichým konstatováním: „Neumím křičet / tak umej si uši / potřebuju pomoc a to moc…“ Často nalézá útěchu v přírodě, zvířatech, stromech. „Usnu
/ a už se neprobudim / najde mě sousedovic kočka / nebo z lesa přijdou
srny // Srnko / ty co máš srnčí oči / co
říkáš tomu když se ňáká
ženská do klubíčka stočí…“ (píseň Usnu).
V souvislosti s partnerským soužitím se několikrát
objevuje motiv „svícení na cestu“ jako symbol
podpory, pomoci i jakési úcty. Ten, kdo druhému
svítí na cestu, je pro něj vždycky důležitý.
„Vždyť já ti na cestu posvítím loučí / a odvedu hady od těch míst,“ zpívá se v textu Krajiny šera, méně pokorně pak v písni V pořádku: „Kdo ti posvítí na cestu / to už si vyřeš sám / lásko…“
Muž v životě ženy zpravidla nebývá jeden. Objevují
se „přátelé z mládí“,
ztroskotavší ženáči, kteří si zčistajasna
vzpomněli na svou někdejší lásku. Ta se s nimi ale
jaksepatří vypořádá: „Proč
mi brečíš na rameni, proklatej hade? … Co ode mě
čekáš / snad ne pochopení? / Hledáš
ho na blbym místě / tady teda není.“
Přicházejí také ďábelská
pokušení v úsilí doplnit harmonický
vztah na vzrušující, avšak
nebezpečný trojúhelník. I tomu se žena
vší silou brání: „Jdi k čertu
nech mě žít / v řadách ředkviček / hlídat rajčata
zda / pnou se správně u tyček / odstup satane z mýho
života / dokud má horečka je jenom /
zvýšená teplota.“ (píseň Krupobití)
Kdo mě to jen uhranul?
Přízeň ústní lidové slovesnosti Sestry
projevují několika způsoby. Nevyhýbají se
nazpívání celé lidové písně (Když jsem byla panenků
– správněji „panenkú“, ale respektujme
daný způsob psaní), častěji
přebíráním některých motivů, které
jsou často zároveň motivy přírodními:
cyklické střídání ročních dob,
stromy a květiny, zvířata, slunce, voda. V mnoha
lidovkách se objevuje například právě
studánka jako symbol čistoty a zdroj této cenné,
pro život nepostradatelné tekutiny. Ve stejnojmenné
písni Sester Steinových navíc studánka
poskytuje útočiště, stává se neměnnou
hodnotou, která vzdoruje času. („Ty studánko / z
tebe se napiju / chladný vody / čistý vody / hebký
vody a možná ožiju / budu šťastná / jako jsem byla
/ když jsem byla ještě dítě…“)
Z textů mnoha písní přeběhne mráz po
zádech. Jako když v ruských pohádkách
prosvěcují temnotu u čarodějnické chaloupky lebky
napíchané na plotě, syčí tu had a opodál
sviští baba Jaga v hmoždíři. Podobnost není
náhodná, Sestry Steinovy hojně čerpají nejen z
písní, ale i z lidových pověstí,
pohádek a strašidelných příběhů. Jen motiv
hada jako symbolu nebezpečí a zla se objevuje několikrát
– viz např. ukázky již výše
zmíněné. Důležitou roli hraje také třeba magie
půlnoci nebo čin „uhranutí“, jenž se
stává působivou metaforou: „Kdo
mě to jen uhranul / snad v lese vlci o půlnoci / co jim ve tmě
svítěj oči / Kdo mě to jen uhranul / snad hejkal ten co
vypadá jak koště březový / … snad ježibaba
co tygrovi říká / koči koči koči / Kdo mě to jen uhranul
/ jistě dneska klidně spí.“
Sestry přebírají nejen motivy, ale i celé postupy
užívané v lidové slovesnosti včetně mnohdy
krutých point. Takto je vystavěna například Balada,
pojednávající o tom, jak tři mládenci
chodili za jednou dívkou. Nejdřív se pro ni pobili, pak
se na ni smluvili netušíce, jaký osud je
stihne… „Plameny jí z temnejch očí
vyšlehly / mládence od hlavy k patě sežehly / a když jim
ta holka hroby kopala / nemluvila jen zpívala tralala.“
(Poslední verš je coby refrén obsažen i v
předcházejících slokách.) Podobně
část písně Myši parafrázuje lidovou ukolébavku: „Spinkej hajej spinkej / lednovej dni bílej / kolíbám tě / zaklínám tě…“
Jako protiklad k těmto tradičním motivům a postupům najdeme i
prvky odkazující k reálné současnosti.
Antrax v písni Vlci, sousedka, která „našla Ježíše v lavoru s Jarem“ (ironický komentář k předvánočnímu úklidu v písni Advent) a především celá píseň Bez adresy, vyjadřující touhu městského člověka po úniku: „Až
splnim všechny úkoly / odsloužim si ňákej přesčas
/ vyplnim všechny dotazníky / odvedu děti do školy
… pak se ztratím / beze jména bez adresy /
samý ticho samý lesy // Proč mě hledáš,
pane šéf? / stejně ztratila jsem řeč / byla jsem
tvá pravá ruka / teď mám v pravý ruce meč /
levou držím na tlačítku / escape navěky…“ Poloha zpěvaček protestsongů není pro Steinovy zrovna typická, Bez adresy
však lze považovat za regulérní protest proti
hektickému způsobu života soudobé civilizace a
vyhlášení pomyslného boje těm, kdo jej
ztělesňují.
Punková sebereflexe
Na adresu Sester Steinových se společně s přívlastky
„feministický“ či „emancipovaný“
občas objevují výtky, že ve svých
písních příliš straní ženám.
Asi nejprůkaznější je v tomto směru až manifestačně
pojatý Můj tanec: „Nesnášim
párový tance / nesnášim pracky co chtěly by
mě držet / nesnášim předepsaný kroky / můj tanec
je ladnej jak elektrický šoky … Jsem učitelka
tance / když dojdeš k zadní brance / tak vytančim ti
duši z těla / vytančim ti duši z těla.“
Na druhou stranu většina recenzentů (mužů) zároveň
hodnotí počiny Sester velmi vysoko nad průměr, evidentně je tedy
necítí jako nactiutrhání či diskriminaci.
Pravdou zůstává, že postava muže je u Steinových
vždy tím, kdo to všechno spískal. A žena, ať
plačící, či vysmívající se, teprve
reaguje na jeho jednání. Překvapením pro
mnohé tedy může být skladba Svatební z nové desky Jen děcko se bojí
(2006). Nejenže Sestry sáhly po ostrém
instrumentálním doprovodu (a elektrická kytara
prý Lucii velmi slušela), ale nazpívaly na něj
mimořádně nesmlouvavý text, tentokrát ryze
antifeministický: „Budu tě líbat a budu ti
lhát / budu tě hladit a budu tě štvát /
zazpívám zatančím rolničky zachřestí /
jednou jsi slepej a to je tvý neštěstí // Z mozku
ti ušlehám šlehačku šlehačku / tvou
duši prodám na jarmarku za kačku… Polibky
višňový / úsměv jak marcipán / sto druhů
cukroví / na mě jsi malej pán // …S láskou
velkou / nehynoucí / vzpomeneš si na ty časy / kdy jsi
bejval sám jak v plotě kůl!“ V bookletu alba je k
textu připojena ilustrace Terezy Říčanové,
znázorňující vyděšeného pána
v obklíčení dvou fúrií, z nichž jedna se na
něj sápe a druhá mu kvedlá v hlavě ručním
šlehačem. Sestry vysvětlily vznik této písně
jednoduše: „Neděláme si iluze o ženách… Jsme taky pěkný mrchy!“
Pokud tedy někdo chápal dosavadní tvorbu Sester jako
nevyrovnanou a vůči mužům nespravedlivou, touto písní se
dočkal rázné satisfakce.
Nedělní cigáro neškodí
Jedna z nejstarších a nejkrásnějších písní dvojice – Poklad
– vyšla na pradávné demonahrávce a
teď poprvé na oficiálním nosiči.
Začíná známě: „Věřím v jednoho Boha“, ale pokračuje štajnovsky poťouchle „…i když nevím v kterym mraku se teď ukrývá“. Podobně Sestry věří „na poklad co nekončí / v hnízdě ňáký straky“, protože vědí, že ten svůj mají uložen v nebi. Ale než tam dojdou, na cestu si prosí: „Dejte mi obložený chleby“.
Kontrast „vysokého“ a
„nízkého“ a absence jakéhokoli patosu
vracejí otázku víry zpět tam, odkud vzešla
– na zem, k člověku. Křesťanské hudební skupiny a
písničkáři bohužel často podléhají
představě či obavě, že o tak vážné věci, jako je
víra, se nežertuje. Někomu by opravdu spojení pokladu v
nebi a obložených chlebů mohlo připadat kacířské,
nemusíme to však považovat za zesměšnění,
naopak za obraz upřímného a nepředstíraného
prožitku víry.
Stejně tak není pro křesťanské kapely právě typické, aby světily sváteční den slovy: „Nedělní
stromy jsou jiný / větve maj´ o kousek vejš /
nedělní ptáci jim zpívaj ty cajdáky / z
kostelních zpěvníků“. Píseň Neděle
ovšem rozhodně nemá v úmyslu samoúčelně
provokovat, její smysl tkví jinde. Vztah Sester
Steinových k Bohu je velmi otevřený a
přímočarý a jak říkává
mladší Lucie, příčí se jí „takový to sladký pojetí zbožnosti“.
Většina z nás, věřících i ateistů, by se
asi zdráhala označit kostelní píseň za
cajdák, i kdybychom si to ve skrytu duše mysleli, ale na
druhou stranu sváteční den taky nijak
zvlášť nesvětíme, zatímco Sestry Steinovy
bez okolků vyjádří, co si myslí, aniž by
tím utrpělo jejich vidění neděle jako
výjimečného dne. V neděli i všední věci
získávají nový rozměr a jak to ostatně
stojí už v Bibli, člověk má zanechat práce a
odpočívat: „Tak nechte mě v neděli sedět / kašlu vám na žehlení / dneska jsem sestra slunce…“ Jestliže v další sloce zpívají „nedělní cigáro neškodí / ať si mě varuje kdo chce“,
nejde tu o navlhlý laciný tabáček a la Chinaski a
už vůbec ne o propagaci kouření, ale znovu o zdůraznění
výjimečnosti nedělního okamžiku.
Postava Boha je tu nápadněji, tu skrytěji přítomna v řadě dalších skladeb („S
tebou nemusim se bát / v tý temný temný
chodbě“, „Zásadovej pastýř
hlídá stádo nezvedený“ apod.). Specifickou povahu má píseň Ach
jak jsi krásný: „Ach jak jsi krásný
můj milý / vlasy máš divoký jak tlupa
Masajů / sedni si ke mně můj milý / sedni si blíž ať tu
vůni nasaju … Ach jak jsi krásný můj milý /
ruce máš zvrásněný jak borovice
kmen…“ Udivený posluchač marně hledá
nějakou ironii proti mužskému plemeni, vše je
tentokrát míněno zcela vážně. Text tematicky i
formou odkazuje k biblické Písni písní a
stejně jako u ní zde můžeme odhalit druhou rovinou, alegorickou,
která pomocí slov lásky pozemské
vypovídá o lásce člověka k Bohu.
Křesťanská víra se projevuje rovněž ve vztahu ke smrti.
Steinovy se jí nebojí. Chápou ji jako výzvu
(„Tu
vyzývavou píseň / co provokuje k boji / o tom že čas se
krátí / a jen děcko se bojí…“ ) a vědí, že jí nic nekončí. Až přijde, půjdou s ní, „sklidí svý ovoce do starejch košů“ a přijmou ji s klidem a vyrovnaností: „Jak
pírko havraní se snesu na štěrkovou cestu / nikdo
mě nikdo mě neuslyší / nikdo mě neprohlásí
za děvku za nevěstu / jen se vmísim do šelestu
suchý trávy na stráni…“ Píseň Sklidim svý ovoce
je plná nádherných obrazů a lze-li vůbec
písničku o smrti označit za krásnou, pak si to bezesporu
zaslouží právě ona.
Svoboda je berla pro chudý
Téma svobody a volnosti patří ve folku k velmi
častým a i ve spojitosti se Sestrami Steinovými jsme se
jej už dotkli v písni Bez adresy. Podobně manifestační, i když v opačném duchu, je skladba Volná jako pták.
Obecně bývá svoboda považována za hodnotu
jednoznačně pozitivní, svrchovanou a nedotknutelnou.
Novátorství Steinových spočívá v
tom, že poprvé upozorňují na odvrácenou stranu
svobody. „Až ztratím toho chlapa co po nocích
mě hřeje / až uteče mi dítě co se do očí mi směje / budu
volná jako pták / a dobře mi tak,“
shrnují lakonicky. Chceme-li žít v lidské
společnosti, vždy musíme část své svobody obětovat
ve prospěch druhého. Absolutní svobody individua
dosáhnout nelze, i když se představy o tom tak hezky
poslouchají. „Svoboda je berla pro chudý / ta zbyde každýmu / kdo si všechno zničí,“
glosují zpěvačky výstižně. I když se tato slova
týkají primárně rodinných a
partnerských vztahů, lze jim přičíst i
vyšší obecně společenskou platnost.
To se týká svobody vnější. Zachovat si
svobodu vnitřní je však nejen reálné, ale
dokonce velmi důležité. O tom se zpívá v
pomalé a lyrické Řeko mojí duše. Řeka – duše je zrádná, boří domy a vyvrací stromy, ale nechat ji spoutat „krunýřem z betonu“ dost dobře nejde, a tak se Steinovy v závěru ptají – „kolik domů ještě / řeko mojí duše / pro tebe pobořím?“
Název Sestry Steinovy asociuje pojmenování
několika dalších hudebních těles a přímo
svádí k úvahám a porovnáním.
Sestry Havelkovy, Tři sestry, Rammstein… Domnívám
se, že nepozorný příznivce kterékoli z těchto
vzájemně nesourodých formací, jenž by
náhodně zabloudil na koncert Steinových a zůstal, by
neodešel zklamán. Našel by šarm a noblesu
Havelkových, smysl pro humor Tří sester i dravost a
energii německých rockerů. Prostořeké punkerky bez
číra, křesťanky bez patosu, milující manželky a
starostlivé matky. Natolik žánrově košaté
hudebnice, že o nich píše časopis Folk & Country i
Rock & Pop a snesou je posluchači alternativního Radia 1
stejně jako křesťanského Radia Proglas.
„Důležité věci se nedají zformulovat - jakmile je
vyslovíte, už to není celá pravda,“
přemítala kdysi Karolina Kamberská o okolnostech zrodu
svých textů. Zachytit ty prchavé, avšak
podstatné věci formou básnických obrazů
vidí jako snazší a nakonec mnohem
sdělnější, než pokoušet se o to pomocí
běžného jazyka. Shrnula tím možná mimoděk celou
funkci krásného písemnictví: Popsat těžko
popsatelné, zhmotnit nehmotné. Proto vzniká poezie
a proto vznikají i písničky Sester Steinových.
Zuzana Zemanová