Odkazy na recenze desky Jen děcko se bojí (podzim 2006):
Novinky Muzikus Kinder, Küche, Kirche...und LiebeSestry Steinovy zahrají na Eurotrialogu
(rozhovor vyšel jako upoutávka na festival Eurotrialog 2005 v Mikulově)
Jak a kdy se Sestry Steinovy našly pro vzájemnou spolupráci?
Karolina: No, my jsme se ani nemusely moc hledat. Když mi
bylo čtyři a půl, přinesli mi naši Lucku z porodnice v zavinovačce.
Byla dost
červená a svraskalá, kdyby mi tenkrát někdo řekl, že s ní jednou budu
zpívat,
asi bych ho hnala. Zpívaly jsme spolu odmalinka, táta hrál na kytaru,
takže sme
často s našima trávili večery zpíváním. Dneska si to občas s chutí
zopakujeme.
(celý
článek)
(rozhovor pro Deníky Bohemia, květen 2005)
Učitelka
Lucie
Steinhauserová a o čtyři a půl roku starší novinářka a básnířka
Karolína
Kamberská, kytaristky a zpěvačky. „Nikomu nepodobné, trochu dámy,
trochu skály,
bezstarostně swingovými hlásky zpívají o vlastní slabosti a svobodě,
která
zbyde každýmu, kdo si všechno zničil,“ píše o nich hudební publicista
Jiří
Černý a nemohl je vystihnout lépe.
Vystupují jako Sestry Steinovy a nejpopulárnější jsou mezi mladým
publikem.
Vedle Radůzy jsou rozhodně nejosobitějšími písničkářkami na naší
hudební scéně.
Narodily se v Děčíně a jezdí po nejrůznějších festivalech a
klubech.
Jejich písně jsou postaveny na zajímavých textech a obtížně je lze
zařadit do
konkrétního hudebního šuplíku.
(celý
článek)
Sestry
Steinovy čeří poklidné vody českého folku, nebojí se hloubky,
ale neklesají na dno. Probouzejí posluchače bořením myšlenkových klišé,
když zpívají „budu volná jako pták/ a dobře mi tak“, protože „svoboda
je berla pro chudý/ ta zbude tomu, kdo si všechno zničí.“ Sestry
Steinovy vydaly dvě alba – Lilie polní a Můj tanec – opěvovaná kritiky
a nepovšimnutá médii. Nejenom na to jsem se ptal Karolíny Kamberské,
starší z obou sester a výhradní autorky.
(celý článek)
Sestry Steinovy: Řezat do písniček nás baví!
(malinko vysmátý rozhovor po plzeňském koncertě, festival Na ulici, srpen 2004)
Křehké jako břitva
(Jiří Moravský Brabec, recenze na Můj tanec, Folk a country, červen 2004)
Na druhém albu se Sestry Steinovy obklopily větším počtem doprovodných muzikantů a především se role producenta a jejich spoluaranžéra ujal Michal Němec z Jablkoně, člověk s citem pro písničku. To je tedy posun od debutní Lilie polní. Základ – autorské výpovědi Karolíny Kamberské v osobitém a neopakovatelném podání sesterské dvojice, zůstal. Dokonce jsem některé písničky znal a postrádal na prvním albu, zejména Advent (výsledný bluesový tvar se mi moc líbí). Takže začněme od těch výpovědí. Kamberská píše hovorovou (obecnou) češtinou a vypořádá se v nich v drobných ústřižcích s lecčím, co ji trápí. Jsou to reflexe velmi často se střípky ostré ironie, ale i s pokorou človíčka, který ví, že zdaleka nemůže bojovat se vším, co jej přesahuje. Nemyslím, že by to bylo ryze holčičí vidění světa, podobné pocity asi zažíváme každý, jde jen o to, najdeme-li stejně vyvážený koktail emocí, kterými to z nás vyjde ven a nabere tvar písničky, aby to oslovilo i ty ostatní. Nejsou to monology, k zájmenu já se ve většině textů pne zájmeno ty. Někdy je partner jasný – hovoří se s rybou, které je proč závidět mlčení (Mlčet jako hrob je jediná rozumná řeč), ptá se lípy (Jak zůstat živá v tom divokém povětří?), s partnerem (A všechno, co musíme řešit, nech na ráno), se svým alter ego (Vidíš mi asi až do morku do kostí), ale i s Bohem (Ještě jsem dušičky nevobrečela a už jsi mi poslal další advent) a někdy jen s někým tušeným (Když zabiješ pětadvacet lidí). I když jsou písničky plné krásně barevných detailů z reality, nejsou polopatické a mnohdy v nich zůstává kus tajemství. Je adresátem poselství písně Vinná – nevinná Kristus?
Dámská volenka
(Tomáš S. Polívka, recenze, Rock a pop, duben 2004)
Prvotina Sester Steinových Můj Tanec byla "jen" dobrá, ale Můj tanec je vynikající! Zatímco na písních prvního alba Lilie polní (2002) bylo znát, že vznikaly v delším časovém období a některé naivnější (byť milé) písničky si nerozuměly s těmi novějšími, "dvojka" je zralá, vyvážená, dotažená a velmi, velmi osobitá. Karolina Kamberská umí být v textech sarkastická, sebeironická i milá, umí podat "velkou pravdu" či moralitu přirozeně a ladně, aniž by jako moralita vypadala ("svoboda je berla pro chudý/ ta zbyde každýmu/ kdo si všechno zničí"). Dokáže najít poezii i ve věcech totálně všedních, jako je špinavé okno: "sousedka meje už třetí okno/ snad našla Ježíše v lavóru s Jarem/ houpu se v křesle/ jsem žena líná/ na našem okně/ bydlí s náma špína/ je na mě milá/ přece bych jí saponátem nezabila". A těch uchu lahodících slovních hříček! "A pnu se po tobě jak réva vinná - nevinná..." Přestože písničky Sester Steinových zaujmou hlavně textovým sdělením, neznamená to, že by hudba nebyla důležitá. Dokonale slouží slovíčkům. Barvu a výraz vokálů protagonistek podtrhují střízlivé aranže Jablkoního Michala Němce, taktéž producenta alba. Němec povolal věhlasné hosty známé i z projektů Jablkoně, např. trumpetistu Michala Geru nebo tubistu Filipa Spáleného, do ansámblu občas citlivě zapojil i housle, baskytaru a bicí. Vzniklo mimořádné album, daleko přesahující pouhý folkově písničkářský dvoreček.
Anděl, Grammy, Bahamy, nebe...
(Lucie Endlicherová, www.folktime.cz, únor 2004)
* Že jsou Sestry Steinovy znovu spolu, to už se dávno ví. Jaké byly důvody toho, že jste se daly znovu dohromady? A smíme doufat, že to tentokrát "vydrží" déle :)))?
K: Daly jsme se znovu dohromady, protože se nám stýskalo, po sobě i po muzice, prostě už k tomu nadešel čas. A jak dlouho to vydrží... no, my jsme dost impulsivní a máme sklon práskat dveřma, když se něco nedaří, aspoň já tedy určitě... Takže si myslím, že budeme hrát tak dlouho, jak dlouho nám to bude dělat radost, a ani o den déle... A to může být půl roku, nebo třicet let. Příkláním se ale k té druhé možnosti.
L: Třicet snad ne! Abysme nerozšiřovaly řady různejch zombie…… Ale vážně, já ještě plánuju nějaký to dítko, takže asi zase v budoucnu nějaká pauzička bude, třeba už kratší.
Osvěžující
šoky Sester Steinových
(Vladimír
Vlasák, MF Dnes, 20.března 2004)
Sestry Steinovy jsou
jako dvojice Simon a Garfunkel. Výhradní autor má po
boku nejvhodnějšího interpreta. U Steinových skládá písně zpěvačka a
kytaristka Karolina Kamberská. Avšak kouzlo Sester Steinových pramení
ze
spojení zvonivě ostrých, občas ironicky šlehavých hlasů Kamberské a
kytaristky Lucie Steinhauserové.
Vše,
co folkově naznačila předchozí deska Lilie polní, rozvinulo album Můj
tanec do živých barev. Producent Michal Němec z kapely Jablkoň měl
pochopení
pro nečekané skoky, které písňovou linku jakoby přehodí do jiného
melodického řečiště. Se spontaneitou Steinových si rozumějí
přiaranžované
dechové nástroje, trubka Michala Gery nebo tuba Filipa Spáleného, které
občas
přitakávají do rytmu. Vedle kytar a zvonkohry obohacují písně i zvuky,
připomínající
práci na tkalcovském stavu v lidovce Když jsem byla panenků, skladbu
Paměť
ztracená zase nadnášejí housle hostující Karolíny Vančurové.
"Svět
člověka nutí dodržovat tisíce pravidel, aby se nevymykal. Důležité věci
přitom někdy zůstávají stranou," řekla kdysi Karolina Kamberská. S
Lucií o tom zpívají v titulní písni Můj tanec: "Nesnášim předepsaný
kroky, můj tanec je ladnej jak elektrický šoky."
Osvěžující
šoky a chytré rebelství Sester Steinových působí jako štípnutí
("hned jak se oklepu, probodnu tě kopím"), které posluchače
probere v momentu, kdy je ukolébán nádhernou folkrockovou melodií
skladby
Vinná - nevinná. Vířivá píseň Ty jsi tak moudrá pronikne až do morku
kostí stejně jako song Sklidím svý ovoce, který je vlastně smrtelně
vážný,
osudový, ale navenek tak ve své křehkosti nevypadá.
Co píseň,
to perla, již prosvětluje instinktivní muzikantství Sester Steinových.
Obě
dámy jitří každé špatné svědomí s půvabem a šarmem, jemuž lze jen
podlehnout. Vedle Radůzy jsou Sestry Steinovy další velkou nadějí
českého
písničkářství.
Tanec ladný jak neřízená střela
(Jiří Černý, Reflex č.11/2004, odpověď v rubrice U vytržení)
Nikomu nepodobné Sestry Steinovy, "trochu dámy, trochu skály", bezstarostně swingovými hlásky zpívají o vlastní slabosti a svobodě, která "zbyde každýmu, kdo si všechno zničí". Kytary drhají nepopsatelně a v rytmech místy těžko spočitatelných. Michal Jablkoň Němec coby producent jim jejich druhé album, Můj tanec, hravě dobláznil tubou, trubkou, houslemi, rytmikou i jinak.
(Ivan
Kott, Jonáš klub č.7, březen 2004)
Druhé
album vychází písničkářské dvojici SESTRY SteinovY,
jmenuje se můj
tanec a
obsahuje 14 písní, jejichž autorkou je až na jednu výjimku starší ze
sester, Karolina Kamberská. Texty jsou oproti minulé Lilii
polní poněkud
smířlivější pokud jde o osobní výpovědi, ale v tématech obecnější
platnosti dokážou jít nekompromisně k jádru věci, jako
například v písni
Lež má dlouhý nohy:
Za
ocitování také stojí závěr titulní Můj tanec, která
je
plná neobvyklých metafor:
Dynamické i volné melodie zpívají
Karolina a Lucie opět za
doprovodu svých kytar, zvuk alba je ovšem tentokrát výrazně obohacen
díky
řadě hostujících nástrojů – trubka, housle, viola, baskytara, fagot,
tuba, bicí a spousta perkusí – což má zřejmě na svědomí produkující
a spoluaranžující jablkoňský Michal Němec. Působení hostů, mezi nimž
jsou taková jména jako Michal Gera, Johny Jůdl, Filip Spálený a další,
zvuk alba skutečně náležitě rozkošacuje a přispívá k větší
účinnosti
jednotlivých textů. To ovšem neznamená, že na koncertech, kde Karolina
s
Lucií vystupují samy, jen s kytarami bez dalších hudebních
nástrojů,
je dojem z jejich hudby chudší. Kouzlo kontaktu publika
s interpretkami
je v tomto případě velmi silné a charakteristický zvuk jejich
dvojhlasu, místy úmyslně jakoby lehce rozladěného, dokáže magickou
silou
upoutat divákovu pozornost stejně jako poslech alba.
PRO PAMĚTNÍKY (jak to bylo tenkrát, když vyšla Lilie polní):
Umělkyně (Jan Jandourek)
"Mám hlad," řekl manžel umělkyně, který se vrátil ze šachty v
okamžiku, kdy jeho drahá usedala ke stolu. Na něm ležel hustě popsaný
blok s písňovými texty.
"Mám hlad," opakoval.
"Ano," odtušila nepřítomně. Učinila několik poznámek na papír a potom
uchopila kytaru a začala vybrnkávat pár akordů. V duchu si broukala
text právě složené písně.
Nerozumíš mé touze
Tvé myšlení se vleče dlouze
Nechápeš můj strach
Že člověk je jen prach
Potěšilo ji to. "Dneska mi to teda de," pochválila si vlastní dílo. (celá
povídka)
Nový objev se jmenuje Sestry Steinovy (Rovnost,
brněnský a jihomoravský deník 13.12. 2001)
"Steinovky" jsou takové "svéhlavičky", smířené s Bohem i
ženským údělem. Zaplaťpánbůh, že je máme…
(celý článek)
Časopis Show, č.7/02, Lubor Dobešek
Ano, Karolina a Lucie jsou opravdu sestry. A ačkoli teprve nyní
vydávají své první album, s hudbou mají bohaté zkušenosti. V průběhu
uplynulých let postupně založily a poté zase rozpustily několik kapel,
aby nakonec zjistily, že nejlepší bude, když zůstanou samy a nikdo jim
do toho nebude kafrat. Výsledkem jejich nastupující tvůrčí dospělosti
je album pojmenované Lilie polní. A slečny Steinovy zřejmě nemohly
zvolit příznačnější název. (celá
recenze)
K+L=SS (rozhovor vyšel ve Folk a country)
Říkáte si sestry Steinovy, ale žádná z vás není
Steinová. Jak je to s vaším příbuzenským vztahem a proč jste si zvolily
takové umělecké jméno?
K: Jasně, pořádek musí bejt. Takže:sestry jsme, Steinovy nejsme. Za
svobodna jsme byly Steinhauserovy, ale s tim jménem jsme si užily
tolik, že jsme se rozhodly ho nakonec zkrátit, hlavně z ohleduplnosti
vůči moderátorům festivalů, žejo Jirko. Mimochodem polovina lidí neumí
vyslovit ani Steinovy. To jen my, že jsme ze Sudet, tak je nám ta
němčina tak ňák bližší… (celý rozhovor)
Rebelky s příčinou (Karolina a David
Hrbkovi, rozhovor vyšel v Reflexu v listopadu 2001)
Sestry Steinovy. Dvě vdovy, nebo dvě staré panny.
Nebo obojí: jedna vdova, druhá stará panna. V anglickém parku krmí na
lavičce holuby a jedna bez druhé neudělá krok. Tak takhle nějak jsme si
Sestry Steinovy představovali podle karikatury na obalu jejich
demokazety. Když jsme si ji ale pustili, všechny naše představy vzaly
za své. Od samého začátku je jejich hudební výraz nezaměnitelný. Tak
jako hned napoprvé poznáte melodiku bratří Ebenů, tak poznáte, že vám
hrají Sestry Steinovy. A nepřeslechnete velmi chytré texty. (celý rozhovor)
Písničky si mě vyhledají (Ivan Hartman,
rozhovor pro MF DNES)
Sestrám Steinovým stačil od jejich "startovního"
vystoupení na loňském folkovém festivalu Zahrada sotva rok a půl k
tomu, aby vydaly debutové album Lilie polní. Není to ledajaký debut: do
tuzemského písničkářství vstupuje tento týden hlavní branou. Natolik je
ojedinělý svou poetikou a interpretační nezaměnitelností kytaristek a
především zpěvaček Karoliny Kamberské a Lucie Steinhauserové.(celý rozhovor)
Jiří Černý, recenze v MF DNES
Sestry zpívají, aby se nebály
Zahrady, Porty a jiné festivaly oplývají kultivovanými písničkářkami,
poučenými na básnických i hudebních vzorech. Ne tak přesné a bezchybné,
v tom srovnání vlastně "bosaté špinavé" jsou Sestry Steinovy. Učily se
spíš od života. A dodnes se nepoučily.(celý
článek)
Milan Tesař, recenze pro Radio Proglas
„Neptej se proč mám hrůzu z blízka i dálky / Proč
mě plaší světlo a děsí tma,“ zpívají Sestry Steinovy v písni, která
může být jedním z klíčů pro pochopení jejich tvorby. Než se však k
Hukotu hory, číslu 15 na prvním dlouhohrajícím nosiči tohoto
sesterského dua, proposloucháte, uděláte si obrázek o svérázné poetice
Karoliny a Lucie mnohem plastičtější než po poslechu jediné skladby. (celý článek)
Václav Müller, Internetfolk
“Steinovky“, které tuto scénu zahajovaly, jsem si
šel poslechnout i na Duhovou scénu a byla to paráda. Těšme se na jejich
nové album, které by mělo na podzim vyjít u Indies. Musím však vyjádřit
i ještě jeden pocit, který z těchto dvou charismatických zástupkyň
slabšího pohlaví (a hlavně písní jimi zpívaných) mám. Pokud by se po
nějakém převratu dostaly k moci ženy ovlivněné jejich texty, bylo by
pro nás muže možná lepší zvolit rychlou emigraci. A nebo si společně se
Sestrami Steinovými zpívat o té divoké dívce, která: “;Když jim
(mládencům) hroby kopala, zpívala si tralala, tralala.“ Přemýšlím, jak
nazvat je i jejich tvorbu jedním slovem. Hodilo by se “fascinující“?
Milan Tesař, web Radia Proglas, recenze na
demo
“První skladba, Řeko mojí duše, začíná jako líbivá
balada. O tom, že nejde o žádnou selanku, vás přesvědčí až slova, která
Karolína zpívá: “Domy na spadnutí / stromy k poražení / to je tvoje
dílo / samý pustošení / Co jsi asi chtěla / vodo nejhlubší? / Snad jsem
rozuměla / dneska netuším / kde je tvoje moře / kolik domů ještě / řeko
mojí duše / pro tebe pobořím.“(celý
článek)
Tomáš Hrubý, web FaC, srpen 2001
Sestry Steinovy: okouzlující. Současně
sladké,
ostré, šálivé hlásky i
dvojhlásky zpívající často velmi
drsný
repertoár. Před písní
pojednávající o tom, jak dívka
všechny své
zhrzené ctitele zakopala, se sestry zeptaly diváků,
jestli někdo neumí
chrlit oheň, že by to k tomu příběhu potřebovaly.
Písničkář Karel V.
nacházející se pod pódiem k tomu cosi
poznamenal, my vzdálenější jsme
neslyšeli co. Ale to nevadilo:“Tak tady pan Vepřek
nám řekl, že by
místo ohně chrlil pivo” sdělila okamžitě jedna sestřička
na mikrofon.
Jiří Černý, Dobré ráno, ČT, 10. 7. 2000, o
festivalu Zahrada
“Mě tam nejvíc zaujaly Sestry Steinovy. To jsou skutečně sestry, píší
si vlastní písně. Přirozený zpěv, bluesově jednoduché kytary, v textech
poetika, jakou jsem u nás ještě neslyšel. ... Ty by si jistě zasloužily
vydat oficiální desku, zatím mají jenom demo, a je pěkné.”
Ivan Hartman, MF DNES, 10. 7. 2000, rovněž o
Zahradě
“...z převažující šedi nečekaně a nade všechny vystoupily naturální
hlasy dvou sester Steinových a jejich nikterak složité, ale naprosto
přesvědčivé popěvky”
Vladimír Vlasák, pořad “Emancipované
písničkářství Sester Steinových” v cyklu Šansony, songy a osobnosti,
prosinec 2000, ČRo 3 - Vltava
“Sestry Steinovy si nedělají žádnou propagaci, sedí jako dvě panenky v
koutě. Ale ze svého kouta vystřelují dobře mířené šípy v podobě svých
písní.”
Pavel Panenka, týdeník Princip 31/2000
“Při rozhovoru s nimi máte dojem, že vyřčená slova ... jsou jen částí
jejich vzájemného dorozumívání. Všechno pak umocňuje osobitý
temperament, pronikavá inteligence a všudypřítomné veselí.”
Milan Tesař, internetový magazín Christnet,
srpen 2000
“K největším objevům letošní Zahrady patřily Sestry Steinovy. Dvě
sestry hrají na akustické kytary a zpívají své vlastní písně, ve
kterých napadají současnou společnost a otevřeně se hlásí k víře v Boha”